Новини

Недоліки Постанови Уряду від 19.10.2018 за № 867 про покладання спеціальних обов’язків на ринку газу

29/10/2018

Прийнята Урядом постанова про покладання спеціальних обов’язків на ринку газу від 19.10.2018 за № 867 (якою запроваджено підняття цін на газ) має суттєві недоліки та порушення

 Згідно ст.11 Закону України «Про ринок природного газу» спеціальні обов'язки, покладені Кабінетом Міністрів України на суб'єктів ринку природного газу у процесі функціонування ринку природного газу, мають бути пропорційними, чітко визначеними, прозорими, недискримінаційними, не створювати перешкоди для розвитку ринку газу, та заздалегідь не передбачати неможливість їх виконання. 

Короткій зміст положення про покладання спеціальних обов’язків

Коментар

Згідно п.12, ціна газу для теплопостачальних підприємств збільшується з 1-го листопада 2018 року з 4942 до 6242 грн за 1000 м.куб (без ПДВ), або на 26 %.

 

Введення нової ціни з 1-го листопада 2018 року не враховує (ігнорує) необхідність для теплопостачальних підприємств публічного обговорення тарифів на тепло. З урахуванням встановленого терміну для обговорення та часу на їх затвердження і опублікування, теплопостачальні підприємства протягом перших двох-трьох місяців     не будуть забезпечені достатніми коштами для розрахунку з НАК. При цьому, згідно п.11 прийнятої постанови, НАК має право не поставляти газ теплопостачальному підприємству за пільговою ціною у разі розрахунків нижче 90%.

 

Згідно п.3(1,3), 7, 9, 14 за побутовим споживачем закріпляється одночасно два постачальника ПСОНАК і Газзбут (із додатку 1 до постанови).   

При цьому:

ü  Газзбут не має права відмовити споживачу в постачанні газу, але НАК має право не продати газ Газзбуту для потреб споживача (див. п.7).

ü  НАК має право постачати газ споживачу за наявності у споживача боргу за газ перед Газзбутом  (див. п.7, що є порушенням ст.14 Закону про ринок газу).

ü  НАК має право відмовити споживачу за певних умов (див. п.9).

 

(Прийнята постанова проігнорувала правила регулювання на ринку газу, встановлені національним Регулятором. Зокрема порядок зміни постачальника і взаємовідносин учасників ринку із споживачами, для яких визначений ПСО. Це спричинить необхідність їх корегування. І все це за місяць до запровадження задекларованого добового балансування на ринку газу.)

 

Передбачений порядок поставки газу населенню породжує хаос, плутанину, певні маніпуляції. Зокрема:

§  Населення буде не розуміти хто є для нього постачальником? Чия квитанція легітимна або чому їх не носять (у НАКа відсутні територіальні представництва)? Кому я маю сплачувати за газ? Кому і куди дзвонити по розрахунках?

§  Окремі споживачі будуть не сплачувати за газ, спекулюючи наявністю іншого постачальника (адже договори поставки для побутових споживачів є публічні).

§  Ринок отримає тотальні розбаланси газу і неплатежі, а уповноважені банки і держказначейства заплутаються при визначенні сум та контрагентів для перерахування коштів за алгоритмом чи за субсидії.

§  Через плутанину з боргами мільйонам споживачів за формальними обставинами буде відмовлено в субсидії, а Мінсоцполітики буде змушений «гасити пожежі» масових бунтів в їх територіальних відділеннях.

 

Згідно п.7, 10, 14, постачання газу побутовому споживачу з ресурсів НАК або постачання газу самим НАК, можливо за умови щомісячного отримання довідки Мінфіну та її передачі в НАК про актуалізовані дані по споживачу (ПІБ, ІПН, адреса об’єкта споживання, місячні обсяги постачання/споживання газу).

Такі дані Мінфін на щомісячній основі має отримувати від усіх постачальників та операторів систем розподілу (див. п.3, 7, 10)

§  З урахуванням наявності 12 млн споживачів та фактичного забезпечення Мінфіну людськими та інформаційними ресурсами – це є не здійсненним.

§  Ринок очікує тотальні відключення газу через відсутність постачальника.

§  Покладені на Мінфін функціє є не притаманними та дублюють функції оператора ГТС, визначені Законом України «Про ринок природного газу».

§  Запропонований формат збору даних по побутових споживачах без їх письмової згоди є порушенням Закону «Про захист персональних даних»  (див. рішення Конституційного суду України від 11.10.2018 року у справі № 1-123/2018(4892/17)).

 

Згідно п.3, за рішенням уповноважених органів НАК, спеціальні обов’язки можуть бути перекладені (делеговані) на інші підприємства, підконтрольні НАК.

 

Делегуючи право НАКу самостійно вирішувати яке з підконтрольних НАКу підприємств в конкретний період часу буде займатись ПСО для ТКЕ та інших споживачів, породжує непрозорість бізнес процесів та маніпулювання звітністю за рахунок трансфертного ціноутворення.

 

Згідно п.4, оптові продавці, які крім НАКу будуть продавати газ постачальникам для потреб населення, зобов’язані відкрити в державному банку рахунок із спеціальним режимом використання для регулювання потоків грошових коштів.

 

Це є втручанням у взаємовідносини на вільному ринку природного газу.

Згідно п.13, у період з 01 січня до 01 травня 2020 року, НАК наділений правом продавати газ з ресурсу Укргазвидобування, на основі власної середньоарифметичної ціни газу для промислових споживачів.

 

§  Виходячи з домінуючої позиції НАКу на ринку природного газу, це не виключає спекулятивних дій з боку НАКу щодо штучного росту ціни.

§  Обов’язок для Укргазвидобування продавати НАКу вітчизняний газ до 01 травня 2020 року може стати перепоною для анбандлінгу НАКу до зазначеної дати.

 

 

Висновок:

  • Прийнята постанова не відповідає принципам, визначеним в статті 11 Закону України «Про ринок природного газу».
  • Уряд вкотре ігнорує діючі регуляторні акти національного Регулятора щодо положень на ринку природного газу та встановлює власні «правила гри» на ринку природного газу.
  • Збільшення ціни на газ для теплопостачальних підприємств з 01 листопада 2018 року на 26% (без врахування необхідного періоду для публічного обговорення, затвердження і опублікування нової ціни на тепло), забезпечить для таких підприємств збитковість протягом 2-3 місяців, що стане причиною не розрахунків з НАК. В результаті, теплопостачальні підприємства можуть бути позбавлені пільгової ціни на газ. У разі відмови НАКу від постачання газу таким підприємствам вони будуть відключені від газу (що не виключає техногенних наслідків). Погіршення платоспроможності може бути наслідком банкрутства більшості теплопостачальних підприємств.
  • Прийнятий порядок постачання газу населенню 100-відсотково створить соціальне напруження у суспільстві через проблеми із субсидіями, невизначеністю щодо постачальника, масові випадки відключення газу із-за відсутності постачальника. Ринок отримає тотальні розбаланси газу і неплатежі.
  • НАК «Нафтогаз України» ще більше посилить своє домінуюче положення на ринку газу. Наприклад, в Кропивницькій області, доля НАК з постачання газу споживачам буде не менше 65%. Набуті НАКом права щодо учасників ринку, його ресурсів, та їх адміністрування, можна назвати одним висловом: «розділяй і володарюй». Для забезпечення належного здійснення постачання газу населенню відповідно до вимог Правил постачання природного газу та Ліцензійних умов, НАК почне витрачати значні кошти на організацію власної інфраструктури в регіонах (кол-центри, центри обслуговування, і т.ін).
  • Прийняте рішення, дискредитує уряд в некомпетентності при регулюваннi бізнес-процесів на роздрібних ринках газу і тепла.

 

 

Джерело: